Letiště Václava Havla v Praze

Terminály pražského letiště podstupují rozsáhlou rekonstrukci s cílem dopřát cestujícím větší komfort během dopravy a vyhovět rostoucím kapacitním nárokům.

Plné nebe nad Evropou 

Pocítil to skoro každý, kdo loni v létě někam letěl, protože dorazil o pár desítek minut později. Letecká doprava houstne nad celou Evropou, Česko se stává čím dál tím důležitější křižovatkou a Letiště Václava Havla Praha jedním z klíčových nebeských „přístavů“. Jak vyplývá z nejnovějších dat Mezinárodního sdružení letišť, v roce 2017 odbavilo přes 15 milionů cestujících a stalo se 5. nejrychleji rostoucím letištěm v Evropě v kategorii 10-25 milionů odbavených cestujících. Proto zde probíhají rozsáhlé investice do rozšíření a modernizace infrastruktury, které zahrnují mimo jiné náročnou a technicky pozoruhodnou rekonstrukci instalací.

Rozsáhlé investice do rozvoje

Cílem rozvojových projektů je zajistit komfortní a rychlý servis většímu počtu cestujících. Součástí dlouhodobého rozvojového plánu je ale také výstavba nové paralelní dráhy a rozšíření Terminálu 2 s novými letadlovými stáními a odbavovacími čekárnami. Dále také výstavba nových parkovacích domů, nového depa autocisteren či rozvoj veřejné části letiště v bezprostřední blízkosti terminálů, kde by mohla vzniknout nová administrativní centra, hotely či prostory pro kongresy nebo vědecká pracoviště.

Zásadní etapu rozvoje a největší investice plánuje pražské letiště přibližně od roku 2023, nicméně již od roku 2017 probíhá realizace dílčích rozvojových projektů. Letos na podzim uvedlo pražské letiště do provozu nové letadlové stání s odletovou čekárnou. Je určeno pro odbavování velkých dálkových letadel s rozpětím křídel až do 65 metrů. Takovým strojem je např. nejmodernější letadlo současnosti Boeing B787 Dreamliner, který nyní létá z Prahy do Doha nebo Soulu. Odbavit zde bude možné také letoun Boeing 767, kterým se od června 2019 bude pravidelně létat do Newarku v USA. V rámci výměny rozvodů instalací probíhá aktuálně v celém Terminálu 1 a 2 postupně podle stavební připravenosti výměna instalací pitné vody a cirkulačních rozvodů.

Přísná kritéria pro výběr materiálu pro rozvod vody

Letiště Václava Havla Praha dbá pochopitelně velmi důsledně na kvalitu pitné a teplé vody, úroveň jejího bezvadného stavu v rozvodech je zajišťována i chemickou cestou. Hlavním kritériem při výběru instalačního materiálu pro rekonstrukci rozvodů teplé a cirkulační vody na Terminálu 1 proto byla garance dlouholeté maximální míry hygieny. Pro instalace byly nakonec vybrány systémy Sanpress Inox z nerezu a plastohliníkový systém Viega Smartpress. V nerezu jsou vedeny hlavní rozvody teplé vody v dimenzích 64-108 mm. Systém Viega Smartpress byl instalován v dimenzích 16-63 mm a zajišťuje i rozvody k jednotlivým odběrným místům.

Oba použité systémy - systém Sanpress Inox svou materiálovou třídou 1.4521 a 1.4401 a systém Viega Smartpress pak jedinečnou koncepcí spojů bez O-kroužku – umí s jistotou zaručit bezvadnou funkčnost po mnoho let. To s přihlédnutím k finanční a organizační náročnosti přestavby hrálo při volbě vhodného systému bezesporu důležitou roli.

Dalším z důvodů je časová a sortimentní náročnost projektu. Celá rekonstrukce je plánovaná v horizontu 10 let. „Jelikož nehodláme nijak omezit komfort odbavování pro cestující, probíhá realizace výměny rozvodů teplé a cirkulační vody po dílčích úsecích. Práce musí proběhnout rychle a precizně, přičemž se někde mění i dimenze, je potřeba rozvody natvarovat do nejrůznějších úhlů a vyhnout se stávajícím technologiím,“ vysvětluje technický pracovník vodovodů a kanalizací Letiště Václava Havla Praha Petr Oplt a dodává: „Oba použité instalační systémy se spojují lisováním, které je rychlé a jednoduché. Sortiment tvarovek je široký a z hlediska bezpečnosti se jedná o velmi spolehlivé systémy. To výrazně usnadňuje nelehkou realizaci.“

Právě pečlivá a důkladná koordinace rekonstrukce a neobyčejné nasazení zaměstnanců Letiště Praha přispívá k tomu, že rekonstrukce úspěšně probíhá i bez omezení již tak vytíženého provozu letiště.
 

Objekt Letiště Praha
Místo Praha
Rok 2017
Oblast použití Rekonstrukce
zpět